Pasjans Pasjans FreeCell
Gratulacje! Wygrana!
Wynik gry
Czas:232:324
Pozostało kart:12312
Premia za czas:9572
Łączny wynik:3424
Twoje statystyki
Najlepszy wynik:3432Data:YYYY-MM-DD
Gry wygrane:32Średni wynik:321232
Gry rozegrane:62Średni wynik:321233
Procent wygranych:23%
Polub nas na Facebooku!
 

Zagraj ponownie
Twoje statystyki
Wybierz punktację
 Bez punktacji
 Punktacja standardowa
Punktacja standardowa na czas
 Punktacja Vegas
Jeden kolor
 Dwa kolory
 Cztery kolory
Podstawowe dane
Gry rozegrane:A
Gry wygrane:A
Procent wygranych:A
Najdłuższa passa wygranych:A
Najdłuższa passa przegranych:A
Bieżąca passa:A
Statystyki wyników
Najlepszy wynik:A
Data:A
Średni wynik w grach wygranych:A
Średni wynik ogólnie:A
Czas i ruchy
Całkowity czas gry (sekundy):A
Średni czas w grach wygranych (sekundy):A
Całkowita liczba ruchów:A
Średnia liczba ruchów w grach wygranych:A
Średnia liczba ruchów na godzinę w grach wygranych:A
Resetuj
 
Zamknij
Informacje

Polub nas na Facebooku! Możesz skorzystać z naszej strony by zadać pytanie.

 

Ważne klawisze skrótu

Przełącz na pełny ekran:F11 (większość przeglądarek)
Cofnij ruch:Ctrl-Z
Rozdaj ponownie:F2
Zamknij okienko:Esc

O FreeCell

Nazwa gry pochodzi od angielskiego 'free cell' co oznacza 'wolna komórka' i odnosi się do czterech pól roboczych, znajdujących się w lewym górnym rogu planszy do gry, w których gracz może tymczasowo przechowywać karty. FreeCell zostało wymyślone przez amerykańskiego programistę Paula Alfilla, który stworzył grę poprzez zmodyfikowanie innego, istniejącego już pasjansa. Zaprogramował on również pierwszą wersję gry na komputer - w 1978 roku. Od tamtego czasu, pasjans FreeCell doczekał się wielu implementacji, jednak największą popularność przyniosła mu wersja dołączona do systemu Windows 95. W tej wersji, gracz miał do dyspozycji 32000 różnych roztasowań kart. W 1994 roku odbyła się próba rozwiązania wszystkich 32 tysięcy roztasowań. Trwała ona niemal rok i okazało się, że tylko jednego roztasowania nie da się rozwiązać. Od tego czasu FreeCell jest znany z tego, że w odróżnieniu od innych pasjansów, jest rozwiązywalny dla niemal każdego rozdania.

Jak grać?

Podobnie jak w przypadku innych pasjansów, we FreeCell gracz zaczyna z potasowaną talią kart a jego zadaniem jest posortowanie kart ze względu na kolor (karo, kier, pik, trefl) i numer, od asów do króli. Posortowane karty są umieszczane w polach bazowych znajdujących się w prawym górnym rogu ekranu, począwszy od asów, a na królach skończywszy. Innymi słowy, karta może zostać położona na polu bazowym tylko wtedy, gdy znajduje się tam już karta o tym samym kolorze i o numerze o jeden mniejszym. Jeśli na planszy nie ma kart, które mogą zostać położone w polu bazowym, gracz powinien przekładać karty znajdujące się na planszy, póki nie odsłoni kart nadających się do przeniesienia na pole bazowe.

Najważniejszą zasadą FreeCell, odróżniającą go od innych pasjansów, jest to, że gracz może przełożyć tylko jedną kartę na raz. Jeśli gracz chce przenieść cały stos kart znajdujący się w jednej z kolumn roboczych, musi uczynić to używając wolnych komórek znajdujących się w lewym górnym rogu ekranu. W komórkach tych gracz powinien przechowywać tymczasowo karty z dołu stosu, który przenosi. Ponieważ jednak przenoszenie kart po jednej byłoby czasochłonne i nużące, gra na podstawie liczby wolnych komórek oraz liczby pustych kolumn roboczych oblicza ile maksymalnie kart gracz może przenieść pomiędzy kolumnami roboczymi zakładając, że przenosiłby je po jednej. W ten sposób wygląda to tak, jakby gracz przenosił na raz cały stos kart, jednak z założenia jest to stos, który dałoby się przenieść karta po karcie. W wolnej komórce może zostać położona dowolna karta, podobnie jak w pustej kolumnie roboczej. Z kolej na innej karcie w kolumnie roboczej może zostać położona jedynie karta o numerze o jeden mniejszym oraz o przeciwnym kolorze.

Pasjans FreeCell online nie posiada żadnego specyficznego systemu punktacji. Postęp w grze wyznacza liczba kart znajdujących się na planszy, które jeszcze nie zostały umieszczone w polach bazowych (im mniej tym lepiej). Ta zmienna nie powinna być jednak używana do porównywania wyników graczy. Metryką do porównywania wyników, jest procent gier rozwiązanych, średni czas rozwiązania gry oraz najdłuższa passa wygranych.

Garść wskazówek: kliknięcie prawym przyciskiem myszy na kartę przenosi ją do wolnej komórki. Jeśli karta znajduje się już w wolnej komórce, lub żadna komórka nie jest wolna, wówczas kliknięcie prawym przyciskiem myszy przenosi kartę na pole bazowe (o ile jest to możliwe). Gra automatycznie wysyła na pola bazowe te karty, które już z pewnością nie będą przydatne w grze.

Zamknij